Lot nad kukułczym gniazdem

Lot nad kukułczym gniazdem

Premiera: 23-09-2017

Tytuł: Lot nad kukułczym gniazdem


Głównym bohaterem przedstawienia jest złodziejaszek McMurphy chcący uniknąć więzienia. Trafia na oddział zamknięty szpitala psychiatrycznego gdzie rządy sprawuje siostra Ratched. Sprzeciw McMurph'iego budzą okrutne metody wychowawcze stosowane przez personel szpitala. Zaczyna on protestować wobec tyranii panującej na oddziale. Jednak bunt przyniesie zaskakujące dla wszystkich konsekwencje…


Dale Wasserman LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM według powieści Kena Keseya

 

przekład: Bronisław Zieliński
reżyseria: Igor Gorzkowski
scenografia: Jan Polίvka
kostiumy: Magdalena Dąbrowska
muzyka: Piotr Tabakiernik
choreografia: Inga Pilchowska

 

Głównym bohaterem przedstawienia jest złodziejaszek McMurphy chcący uniknąć więzienia. Trafia na oddział zamknięty szpitala psychiatrycznego gdzie rządy sprawuje siostra Ratched. Sprzeciw McMurph'iego budzą okrutne metody wychowawcze stosowane przez personel szpitala. Zaczyna on protestować wobec tyranii panującej na oddziale. Jednak bunt przyniesie zaskakujące dla wszystkich konsekwencje…

 

"Każdy szpital jest przestrzenią wydzieloną ze świata. Fizycznie i mentalnie. Rządzi się własnymi zasadami. Jest stabilny. Ma swój specyficzny rytm, rytuały, cykliczną  powtarzalność zdarzeń. Jest wewnętrznie uporządkowany, podzielony, ma ścisłą hierarchię. Zamknięty oddział opisany przez Kena Keseya jest raczej złomowiskiem, szrotem.  Zgromadzono tu egzemplarze wybrakowane i uszkodzone. Przestrzeń zamknięta. 
Teatr chętnie anektuje takie przestrzenie. Wyizolowanie działa jak soczewka skupiająca. Pozwala uzyskać powiększenie. Zagęszcza relacje. Zawęża pole obserwacji. Pojawienie się kogoś obcego, bohatera, kogoś kto przybywa z zewnątrz bywa próbą dla stabilności świata. Obnaża słabości, pozory, wydobywa ukryte wady. A kiedy pojawi się pęknięcie, rzeczywistość rozwarstwia się, ukazując swoje bebechy. Ponowne ukonstytuowanie świata jest poprzedzone kryzysem. Dla bohatera wejście w tę sytuację też jest próbą. Próbą charakteru. Zaangażowanie zawsze kosztuje. Obserwować stojąc z boku jest bezpieczniej. Zwłaszcza gdy potrafimy zważyć ciężar konsekwencji.
Co każe bohaterowi wejść do gry? Przecież to czyste szaleństwo. Co każe podjąć walkę mając pełną świadomość znikomości szans na powodzenie przewrotu. Imperatyw moralny? Ken Kesey nazywa to prościej - współczucie. Powodowany współczuciem dla innych człowiek może dokonać czynów wielkich i zarazem szalonych."

                                                                                                        Igor Gorzkowski, reżyser

 

Premiera: 23 września 2017, godz. 19:00, Scena Duża


Recenzja spektaklu Jacka Wakara - "Po jasnej stronie"
 

Projekt plakatu Henryk Sawka.

Za pomoc w realizacji spektaklu dziękujemy Sieci stacji paliw Moya oraz firmie WarmiaBus.

W spektaklu wykorzystano fragment meczu finałowego Pucharu Polski PZPN 2016 dzięki uprzejmości POLSAT SPORT.

 


CZAS TRWANIA
2:15

partnerzy
Teatr im. Stefan Jaracza w Olsztynie, ul. 1 Maja 4, 10-118, tel. 89 527 59 59
Realizacja: