Spektakle


Kurka wodna

Elżbieta, nazywana Kurką Wodną, prosi Edgara, by ją zastrzelił. Dla niej życie i śmierć nie mają żadnego znaczenia, a może on dzięki temu dokona czegoś wielkiego. Edgar się waha, ale pociąga za spust, strzela i… Ponieważ jesteśmy w świecie Witkacego nie należy trzymać się realistycznych szczegółów, a co było dalej z Kurką Wodną warto zobaczyć na Scenie Kameralnej.

Tęsknota

To scenariusz napisany przez Andrzeja Prokopa na podstawie utworów Antoniego Czechowa: dramatów „Trzy siostry”, „Wujaszek Wania”, „Wiśniowy sad” oraz opowiadań ze zbioru „Moje życie”.

Wiele hałasu o nic

„Wiele hałasu o nic” należy do najczęściej inscenizowanych komedii Williama Shakespeare'a.

Faza Delta

Spektakl opowiada historię przyjaciół, którzy umawiają się na sobotnią imprezę. Jak zwykle będzie wesoło, będzie alkohol, a nawet pojawią się inne środki dopingujące zabawę. Nudna impreza zmieni się w szaloną balangę, której koniec poznamy z rekonstrukcji zdarzeń. „Faza delta” to poruszająca opowieść o cienkiej granicy między zabawą a przestępstwem.

Noc Helvera

Sztuka koncentruje się na wzajemnych relacjach między Helverem a Karlą, dwojgiem ludzi pragnących bliskości i zrozumienia. On dopiero co wrócił do domu, brał udział w maszerujących za oknem demonstracjach. Fascynuje go militarny dryl i wojskowe gadżety. Przerażona jego opowieściami Karla na próżno usiłuje odwrócić uwagę Helvera od szalejącego za oknem zła.

Lot nad kukułczym gniazdem

Głównym bohaterem przedstawienia jest złodziejaszek McMurphy chcący uniknąć więzienia. Trafia na oddział zamknięty szpitala psychiatrycznego gdzie rządy sprawuje siostra Ratched. Sprzeciw McMurph'iego budzą okrutne metody wychowawcze stosowane przez personel szpitala. Zaczyna on protestować wobec tyranii panującej na oddziale. Jednak bunt przyniesie zaskakujące dla wszystkich konsekwencje…

ZBRODNIA I KARA

przekład: Czesław Jastrzębiec-Kozłowski adaptacja i reżyseria: Janusz Kijowski scenografia i kostiumy: Bogusław Cichocki opracowanie muzyczne: Maciej Mydlak

JAZDA NA ZAMEK. MUSICAL KRZYŻACKI

Twórcy zapowiadają, że będzie to pierwszy na świecie komediowy musical krzyżacki, który za nic ma historyczne prawdy i reguły gatunku. Spektakl ma być rozśpiewany, roztańczony i bardzo śmieszny...

Wyzwolenie

„Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego to niewątpliwie arcydzieło polskiego dramatu i jedna z największych zagadek literatury. Jeden z powodów, dla których Krzysztof Jasiński sięgnął po tekst dramatu Wyspiańskiego związany jest z kontekstem historycznym, politycznym i społecznym, ale przede wszystkim z tytułowym wyzwoleniem. Oto Konrad zostaje namaszczony przez Muzę na wyzwoliciela. Przybywa z odległego miejsca do teatru i namawia aktorów do zagrania sztuki narodowej. On sam musi być jednak wolny, żeby móc służyć sprawie sztuki – ojczyzny – narodu, zmienić Polskę i świat. A żeby się uwolnić od ograniczeń duchowych i narodowych musi przejść drogę wtajemniczenia z kolejnymi Maskami. Jeśli Konrad sam tego nie dokona, to nikt mu w tym nie pomoże.

Rewolucja zwierząt

Historia zatoczyła koło. Zwierzęta odbiły od człowieka folwark, nacieszyły się wolnością i ustanowiły nowe prawa. Po jakimś czasie nowi rządzący zaczęli jednak upodabniać się do ludzi, tworzyć własne elity i wyodrębniać od pozostałych zwierząt. Aż przebrała się miarka i zwierzęta odsunięte od koryta władzy przeprowadziły nową rewolucję. Na nowych warunkach. Dlatego wybuchła wojna, zwierzęco-zwierzęca. O wartości. O lepsze jutro. I o… nową władzę. Rewolucja zwierząt to inspirowana Folwarkiem zwierzęcym satyra na świat nieustannej politycznej rewolty.

Upadłe anioły

Scenariusz sztuki w zabawny sposób ukazuje, jak działa ludzka natura w obliczu pokusy i tęsknoty za „na chwileczką zapomnienia”, jak jesteśmy nieprzewidywalni, nawet jeśli wydaje się, że żyjemy w niebie. Pomimo dławiącego lęku przed popełnieniem nieodwracalnego błędu bohaterki postanawiają spotkać się z dawną młodzieńczą miłością. Co wyniknie z tego spotkania będziemy mogli zobaczyć na deskach Teatru Jaracza.

Sztukmistrz z miasta Lublina

Sztukmistrz, czyli magik, czyli iluzjonista, czyli artysta, czyli człowiek, któremu wszystkiego jest mało… Który jest głodny wrażeń, ale przede wszystkim: wiary, nadziei i miłości. I bez przerwy szuka, waha się, buntuje – na ten świat, który go otacza i na to życie, które przecieka mu przez palce. Aż wreszcie ten jego wieczny bunt doprowadzi go do niechybnej klęski… Jasza Mazur , człowiek, który wywodzi się z bardzo religijnego środowiska polskich chasydów, zaczyna dostrzegać fałsz i obłudę, hipokryzję i powierzchowność swojej wiary. To trochę taki Chrystus, tyle że bez uczniów, bez wyznawców i bez sekty, jaką Tamten zostawił. Też chce być dobrym dla wszystkich, ale to jest atrybut Boga. Też wydaje mu się, że potrafi frunąć nad dachami Warszawy, ale to jest atrybut Ducha Świętego… Upadek Jaszy – to upadek Artysty, któremu się wydaje, że mu wszystko wolno.

Kredyt

Potrzebujesz gotówki? Masz jasno sprecyzowane na co ją wydasz? Nie masz tylko pomysłu skąd weźmiesz środki na spłatę rat, nie masz zdolności kredytowej ani żyrantów? Co zrobić? Przyjść na spektakl „Kredyt”! Adam Walczak, bohater-kredytobiorca, ma sposób na wyjście zwycięsko z tej sytuacji. Jaki? Szantaż! Lub jak kto woli „propozycję nie do odrzucenia”. Kto jest łowcą, a kto ofiarą w takiej sytuacji? Co kiedy to dyrektor banku prosi o pomoc? Kiedy jedynym wyjściem jest udzielenie kredytu z olbrzymim prawdopodobieństwem niespłacenia go? Wtedy rodzi się farsa, która nikogo nie pozostawia obojętnym, a aktorzy chcąc poczekać aż na widowni ucichną brawa i śmiech musieliby grać kilkanaście godzin!

Kartoteka

Główna postać - Bohater - przerzuca kartotekę własnego życia, zagląda raz w dalszą, raz w bliższą przeszłość. Głównym motywem „Jaraczowej” inscenizacji będzie mierzenie się bohatera z oczekiwaniami. Była kobieta, obecna kobieta, dziecko, rodzice, a nawet naród — wszyscy się czegoś po nim spodziewają, a on nie czuje się sprawcą wszystkich przypisywanych mu win i broni swojej autonomii.

On wrócił

Po prawie siedemdziesięciu latach do żywych wraca Adolf Hitler. Zmiany, które zaszły przez ten czas w Republice Federalnej Niemiec, nie spotykają się z jego aprobatą, dlatego rodzi się w nim potrzeba odbudowy kraju. Hitler ze swoim programem chce trafi ć do jak największej liczby odbiorców. Zbieg okoliczności sprawia, że zostaje wzięty za komika i z dnia na dzień staje się gwiazdą telewizyjnego formatu.

Boeing, Boeing

Boeing, Boeing opowiada historię Maksa, którego życie uczuciowe i erotyczne regulowane jest przez międzynarodowy rozkład lotów... Maks ma aż trzy narzeczone- Polkę, Amerykankę i Niemkę. Wszystkie są stewardesami, a każda z nich sądzi oczywiście, że to ona jest tą jedyną. Dzięki precyzyjnej organizacji i pomocy niezawodnej, choć nie stroniącej od sarkastycznych uwag, ukraińskiej służącej, Maksowi zawsze udaje się skoordynować wizyty kolejnych narzeczonych, które zresztą, jak twierdzi, kocha jednakowo... Co stanie się gdy z powodu niewielkich zmian w ruchu lotniczym, wszystkie one zjawią się u Maksa jednocześnie? Jaką rolę w tej historii odegra przyjaciel głównego bohatera z lat młodości Paweł, z rodzinnej wsi Grunwald? Czy istnieje niezawodny system?

Tango

„Tango” jest tragikomedią o upadku świata wartości. Główny bohater to Artur – grzeczny i poukładany student. Jego rodzice są z kolei artystami, którzy mając do wyboru swobodę i chaos albo dyscyplinę i porządek, wybiorą to pierwsze. Są też seniorzy – babka i wuj – i jeszcze jeden bohater, Edek, mężczyzna bez wieku, który staje się siłą napędową zmian. We współczesnej inscenizacji „Tanga” Artur może być przedstawicielem młodego pokolenia, które wychowywane bezstresowo, wśród zmieniających się mód i wartości, domaga się w końcu stałych wytycznych. Artur ma szlachetne zamiary poukładania świata, jednak mogą one prowadzić do działań wręcz dyktatorskich…

Najwięcej samobójstw zdarza się w niedzielę

Nick i Klara to para trzydziestolatków. Reprezentują oni tę grupę młodych ludzi, którym dość szybko udało się dostać do świata wielkich szans i dobrobytu, stworzonego przez gwałtownie inwestujące na polskim rynku firmy zagraniczne, ale równie szybko i brutalnie zostali z niego wyeliminowani. Determinacja, ale także optymizm, z którym dążyli do osiągnięcia dobrej pozycji, musi teraz ustąpić miejsca poczuciu kompletnej pustki. Oto, nagle, dwoje pracoholików odkrywa, że obudziło się w wolną niedzielę. Co można robić razem przez cały dzień? Początkową euforię szybko zastępuje zwątpienie. Odżywają wspomnienia z dzieciństwa. Rodzinne śniadania, spotkania z krewnymi, marsze do kościoła i jedzenie sernika – przeraźliwa nuda! Klara przypomina sobie, że wedle badań w niedziele jest najwięcej samobójstw. To z powodu tej nudy, podejrzewa Nick. Dzień wolny to nie dar, to przekleństwo! Zdecydowanie lepiej byłoby pracować także w niedzielę! Gdyby znalazł się choć temat do rozmowy...

partnerzy
Teatr im. Stefan Jaracza w Olsztynie, ul. 1 Maja 4, 10-118, tel. 89 527 59 59
Realizacja: