Do piachu - Teatr na ekranie

"Do piachu - Teatr na ekranie"

W ten weekend polecamy Państwa uwadze spektakl on-line Teatru Polskiego we Wrocławiu.
"Do piachu" to przedstawienie wyreżyserowane przez Kazimierza Kutza według sztuki Tadeusza Różewicza. Pokaż odbywa się w ramach cyklu "Teatr na ekranie".
 

Pokaz online dostępny od 26 lutego 2021 (piątek), godz. 18:00, do 28 lutego 2021 (niedziela), godz. 20:00

Spektakl będzie tłumaczony na język migowy

Wersja z tłumaczeniem migowym: https://www.youtube.com/watch?v=6jF2tDOkSHw

Wersja bez tłumaczenia migowego: https://www.youtube.com/watch?v=hPojXXDu1rw

 

„Ta sztuka rodziła się, żyła i żyje w epoce zamętu (chaosu). Sztuka "Do piachu" wywołała nie tylko spory, ale falę protestów, anonimów, sporów. W Polsce doczekała się trzech realizacji, z których pierwsza w reżyserii Tadeusza Łomnickiego odbyła się w Teatrze na Woli w Warszawie, 29 marca 1979 roku, a druga - telewizyjna - w reżyserii Kazimierza Kutza miała emisję w 1990 roku. Ataki na Autora były tak przykre, że zdecydowałem się na wycofanie sztuki z repertuaru polskich teatrów. Powody tych ataków były natury politycznej, obyczajowej, z pominięciem podstawowej sprawy jaką była dla Autora forma artystyczna (struktura, dramaturgia, walka o nowy kształt teatru).
Dopiero po wielu latach problemy formy stały się podstawowe przy ocenie "Do piachu". W realizacji tej sztuki, po 25 - letniej przerwie od prapremiery, położono nacisk na problemy dramaturgii i problemy egzystencjalne. Losy jednostki w obliczu wojny i śmierci. Ostatnia realizacja Teatru Provisorium i Kompanii Teatr w Lublinie, premiera 14 grudnia 2003 w reżyserii Janusza Opryńskiego i Witolda Mazurkiewicza, przedstawia "drogę krzyżową" człowieka uwikłanego w "historię" i wojnę. Cały balast sporów politycznych został odrzucony. Czy to dobrze czy źle? Czy po 25 - ciu latach "czyśćca" i kwarantanny "Do piachu" zostanie zrozumiane w Polsce i za granicą. Autor nie wie. Czas, jak filtr oczyszcza sztukę z brudów życia, z doraźnej polityki, z biologii. Zostaje czysty, biały szkielet dramatu. Idea.
Uczyłem się pisania sztuk u Arystofanesa, Szekspira, Goethego, Fredry i Gogola, Czechowa i Witkacego, Becketta i Ionesco, ale i Grabbego i Rittnera, a nawet Bałuckiego... Uczyłem się, od kogo się dało... Od wszystkich świętych i grzesznych, żywych i umarłych. Marzeniem Autora jest aby sztukę "Do piachu" przeczytali uważnie nie tylko Niemcy i Rosjanie, ale przede wszystkim Polacy. Żeby młodzi zrozumieli, że Hamlet i Falstaff, tragedia i komedia, sztuka teatralna i wszelkie inne sztuki są cząstką człowieka, może jego "duszą"? Żeby moi czytelnicy i widzowie zrozumieli, że pisarz, autor, poeta chce współtworzyć z politykiem, kapłanem, filozofem, nowego Dobrego Człowieka ... "Wszyscy ludzie będą braćmi" powiedział niemiecki poeta romantyczny. Wszyscy ludzie będą braćmi, albo pochłonie nas "piekło". Tak myślę i czuję w listopadzie 2004. Jakie piekło ? Zapewne niezbyt malownicze, literackie, romantyczne, teatralne... Ale jakie ? Jakie ? Właśnie takie, jakie widzimy na załączonym obrazku, tylko dużo gorsze”.
Tadeusz Różewicz
 czas trwania: 97 minut
Produkcja: Telewizja Polska (Kraków) 1989 Premiera: 24 września 1990
wykorzystane zdjęcie : Jerzy Trela w roli Komendanta w "Do Piachu" Różewicza w Teatrze Telewizji, Kraków 1990
fot. Bogumił Opioła,
"Teatr" grudzień 1999 r.