Dziady część II

Dziady część II

Premiera: 06-10-2022

Czas trwania: 90

opracowanie tekstu, reżyseria, scenografia, reżyseria świateł, choreografia: Zoltán Balázs

kostiumy: Agata Uchman

muzyka: Marcin Wawruk

korepetycje wokalne: Małgorzata Wawruk

 

Kup bilet

Aktorzy

Podczas ubiegłorocznej pierwszej edycji festiwalu Via Carpatia Zoltán Balázs pokazywał olsztyńskiej publiczności zrealizowany w prowadzonym przez siebie budapesztańskim Teatrze Maladype „Sierpień”, oparty na opowiadaniach Brunona Schulza. W pracy nad drugą częścią „Dziadów” Adama Mickiewicza pierwszy raz spotkał się z polskimi aktorami.
W swojej wizji arcydramatu oderwał się od mesjanistycznego mitu. Wystawiając jedynie Obrzęd, zrezygnował z politycznej sfery utworu. W zamian szukał źródeł teatralności „Dziadów” oraz przyczyn rozpadu relacji żywych z umarłymi. Próbował odkryć, co łączy – jego i nas, czyli szeroko rzecz ujmując Europejczyków – z przodkami, bliskimi i dalekimi. Zazwyczaj nimi się nie zajmujemy, pochłonięci codziennymi sprawami, tymczasem Zolt
án Balázs w olsztyńskich „Dziadach” pyta o wzajemną odpowiedzialność – naszą za naszych przodków i naszych przodków za nas.
Mickiewicz pisał „Dziady”, patrząc z oddali na Polskę i Polaków. Z podobnej odległości spogląda dziś na nasze narodowe dzieło wybitny reżyser z Węgier. Artysta prawdziwie radykalny, słynący z upodobania do przekraczania teatralnych granic, podejmowania w pracy największego ryzyka. Znając poprzednie dokonania twórcy, można być pewnym, że uczyni to przedstawienie jeszcze bardziej frapującym, a nam pozwoli odkryć w drugiej części arcydramatu rzeczy, jakich się do tej pory absolutnie nie spodziewaliśmy.

Zoltán Balázs to aktor, scenograf i reżyser. W 2001 roku założył jeden z najważniejszych węgierskich teatrów niezależnych, budapesztański Maladype, i od tej pory stoi na jego czele. Ukończył Uniwersytet Sztuki Teatralnej i Filmowej w Budapeszcie, a także warsztaty u Anatolija Wasiliewa oraz Josefa Nadja w Awinionie, uczył się także pod okiem Roberta Wilsona. Pracował między innymi w Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Słowenii, Słowacji i Rumunii, wystawiając przedstawienia oparte m.in. na tekstach Geneta, Czechowa, Maeterlincka, Jarry’ego, Dantego i Bułhakowa.  Od lat interesuje go literatura polska. Wystawiał „Akropolis” Wyspiańskiego, „Gardenię” Elżbiety Chowaniec, za opartą na „Iwonie, księżniczce Burgunda” Gombrowicza „Yvonne” Teatr Maladype otrzymał Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu w 2020 roku.

 

Spektakl współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,  Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka  oraz Instytutu Liszta Węgierskie Centrum Kultury Warszawa.

Kup bilet