O lepszy świat
Premiera: 10-12-2021
Roland Schimmelpfennig O LEPSZY ŚWIAT
przekład Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera
reżyseria Zbigniew Brzoza
scenografia Iza Toroniewicz
ruch sceniczny Wiola Fiuk
muzyka Jacek Grudzień
projekcje Edyta Zajdlic
koordynator intymności Agnieszka Różyńska
Spektakl dyplomowy uczniów III roku Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka
obsada:
DOMINIK BOŻYK - Oliver Olson/Phu Dien Vinh oraz ofiara Jubjub
MIKOŁAJ NILS SOBOŃ - Mężczyzna/Major
KATARZYNA RUSS - Rachel
GABRIELA CHĘCLEWSKA - Debora/Jubjub
JULIA ZHAGLINA – Helen oraz Andi Johnson
ALEKSANDRA RUTKOWSKA – Dana oraz Andi Johnson oraz Misza oraz Azjatka
WERONIKA MILEWSKA – Spiff
inspicjentka, suflerka Agata Żuczkowska
realizator świateł Roman Bartyś
Prawa autorskie autora w Polsce: Agencja Dramatu i Teatru ADiT
Premiera: 10 grudnia 2021 Scena u Sewruka

Bohaterowie sztuki to ludzie, którzy z braku pomysłu na swoje życie zostają żołnierzami i za pieniądze walczą. Teraz tkwią w Wietnamie, ale wojny toczą się w wielu miejscach, a oni są przerzucani z punktu do punktu. Zwolnieni z decydowania o sobie, z odpowiedzialności, wykonują rozkazy nie zastanawiając się o co trwa spór. Ich najważniejsze zadanie to przetrwać, pokonać lęk i nie myśleć. Gdy wstępowali do wojska liczyli na sukces, zwycięstwo, niektórym nawet przyświecała jakaś idea. Po latach walki stają się otępiali, przestają odróżniać przyjaciół od wrogów, rzeczywistość od wyobrażenia. Jeden z żołnierzy pod wpływem traumatycznych doświadczeń próbuje się zbuntować, odrzuca mundur i przyjmuje tożsamość wietnamskiej ofiary. Dla jego przełożonych to zupełnie niezrozumiałe.
Schimmelpfennig w „O lepszy świat” podejmuje grę z tradycją eposów i „Iliadą”. Ukazuje postacie jako zaprzeczenie herosów, wręcz antybohaterów zdegradowanego systemu, w którym nikt już nie walczy o lepszy świat, bo w tym świecie zniknął porządek aksjologiczny i nastał chaos. Odzwierciedla go też fragmentaryczna struktura tekstu.
W tej drastycznej antywojennej sztuce o rozpadzie świata wartości, upadku etosu rycerskiego, zatraceniu powołania, pojawiają się mocne środki inscenizacyjne, a jednocześnie twórcy unikają ilustracyjności i dosłowności.
Spektakl zalecany od 16 lat.
W spektaklu wykorzystano efekty stroboskopowe.