O lepszy świat

O lepszy świat

Premiera: 10-12-2021

Roland Schimmelpfennig O LEPSZY ŚWIAT

przekład Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera

reżyseria Zbigniew Brzoza

scenografia Iza Toroniewicz

ruch sceniczny Wiola Fiuk

muzyka Jacek Grudzień

projekcje Edyta Zajdlic

konsultacje do spraw scen intymnych Agnieszka Różyńska Spektakl

dyplomowy uczniów III roku Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka

obsada:

DOMINIK BOŻYK - Oliver Olson/Phu Dien Vinh oraz ofiara Jubjub

MIKOŁAJ NILS SOBOŃ - Mężczyzna/Major

KATARZYNA RUSS - Rachel

GABRIELA CHĘCLEWSKA - Debora/Jubjub

JULIA ZHAGLINA – Helen oraz Andi Johnson

ALEKSANDRA RUTKOWSKA – Dana oraz Andi Johnson oraz Misza oraz Azjatka

WERONIKA MILEWSKA – Spiff oraz Kowacek

inspicjentka, suflerka Agata Żuczkowska

realizator świateł Roman Bartyś

Prawa autorskie autora w Polsce: Agencja Dramatu i Teatru ADiT

Premiera: 10 grudnia 2021 Scena u Sewruka

Kup bilet

Bohaterowie sztuki to ludzie, którzy z braku pomysłu na swoje życie zostają żołnierzami i za pieniądze walczą. Teraz tkwią w Wietnamie, ale wojny toczą się w wielu miejscach, a oni są przerzucani z punktu do punktu. Zwolnieni z decydowania o sobie, z odpowiedzialności, wykonują rozkazy nie zastanawiając się o co trwa spór. Ich najważniejsze zadanie to przetrwać, pokonać lęk i nie myśleć. Gdy wstępowali do wojska liczyli na sukces, zwycięstwo, niektórym nawet przyświecała jakaś idea. Po latach walki stają się otępiali, przestają odróżniać przyjaciół od wrogów, rzeczywistość od wyobrażenia. Jeden z żołnierzy pod wpływem traumatycznych doświadczeń próbuje się zbuntować, odrzuca mundur i przyjmuje tożsamość wietnamskiej ofiary. Dla jego przełożonych to zupełnie niezrozumiałe.

Schimmelpfennig w „O lepszy świat” podejmuje grę z tradycją eposów i „Iliadą”. Ukazuje postacie jako zaprzeczenie herosów, wręcz antybohaterów zdegradowanego systemu, w którym nikt już nie walczy o lepszy świat, bo w tym świecie zniknął porządek aksjologiczny i nastał chaos. Odzwierciedla go też fragmentaryczna struktura tekstu.

W tej drastycznej antywojennej sztuce o rozpadzie świata wartości, upadku etosu rycerskiego, zatraceniu powołania, pojawiają się mocne środki inscenizacyjne, a jednocześnie twórcy unikają ilustracyjności i dosłowności.

Spektakl zalecany od 16 lat.

W spektaklu wykorzystano efekty stroboskopowe.

Kup bilet