Mireczek

reżyseria: Krzysztof Popiołek

Mireczek
Czy to polski normal, patrzeć, jak rodzic się upija, tłucze łapskiem w ścianę, szarpie, krzyczy, wyzywa? Chowamy się po kątach i milczymy. DDA to zmowa milczenia. Dlaczego wolimy być anonimowi? Dlaczego publiczne gadanie o dzieciństwie to „wywlekanie”? Bo nikt inny nas nie zrozumie? Bo kogoś urazimy? Ta historia nie jest wyjątkowa – nosi ją w sobie wiele osób.

Na czym polega choroba alkoholowa? Kiedy bliska osoba staje się kimś obcym? Jak trafia się na margines społeczeństwa? Czy można urodzić się złym? Ratować własnego ojca, czy przede wszystkim siebie? Mówiąc o syndromie DDA, opowiadając historię z perspektywy ofiary, a nie sprawcy, nie sposób nie wspomnieć jeszcze: o syndromie ratownika, etapach uzależnienia od alkoholu, zmaganiu z traumą, końcu relacji i żalu po stracie.

Spektakl jest adaptacją reportażu „Mireczek. Patoopowieść o moim ojcu” Aleksandry Zbroi.

W przedstawieniu cytowane są fragmenty filmów animowanych wyprodukowanych przez Walt Disney Productions: „101 Dalmatyńczyków” (“One Hundred and One Dalmatians”), reż. Hamilton Luske, Clyde Geronimi, USA 1961 | „Piękna i bestia” (“Beauty and the Beast”), reż. Kirk Wise, Gary Trousdale, USA 1991 | „Dumbo” (“Dumbo”), reż. Samuel Armstrong, Norman Ferguson, Wilfred Jackson, Jack Kinney, Bill Roberts, Ben Sharpsteen, USA 1941 | „Galopujący Gaucho” (“The Gallopin' Gaucho”), reż. Walt Disney, Ub Iwerks, USA 1928 | „Piotruś Pan” (“Peter Pan”), reż. Hamilton Luske, Wilfred Jackson, USA 1953 | „Pluto i jego rodzinka” (“Pluto's Quin-puplets”), reż. Ben Sharpsteen, USA 1937 | „Śpiąca królewna” (“Sleeping Beauty”), reż. Clyde Geronimi, USA 1959 | „Arystokraci” (“The Aristocats”), reż. Wolfgang Reitherman, USA 1970 oraz fragmenty książki: „List do ojca”, wybór i opracowanie Jerzy Wójcik, Grzegorz Piechota, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2008

Spektakl bierze udział w 32. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach, popularyzację polskiego dramatu współczesnego oraz poszerzenie pola krytyki teatralnej dzięki obecności członków Komisji Artystycznej na spektaklach w ośrodkach teatralnych w całym kraju i ich działalność recenzencką.
Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Koordynatorem merytorycznym Konkursu jest Dominik Gac, zaś organizacyjno-finansowym Maria Stępkowska.

Najbliższe spektakle

CZ

Mireczek

Scena Kameralna
Bilety
PT

Mireczek

Scena Kameralna
Bilety
SB

Mireczek

Scena Kameralna
Bilety
ND

Mireczek

Scena Kameralna
Bilety

Realizatorzy

autorka reportażu: Aleksandra Zbroja

koordynator scenograficzny: Krzysztof Perzyna

adaptacja, reżyseria, opracowanie muzyczne: Krzysztof Popiołek

kostiumy: Piotr Popiołek

scenografia: Anna Wołoszczuk

inspicjentka: Grażyna Czarkowska

Obsada

Gościnnie

Halszka Gromek

Głos z offu

Twórcy o spektaklu

Recenzje