Lata

reżyseria: Tomasz Fryzeł

Na podstawie „Lat" Annie Ernaux. ©Gallimard

Kup bilet

bilety od 60 zł, obowiązują zniżki

Lata
fot. Klaudyna Schubert

„Znikną wszystkie obrazy" - tym zdaniem Annie Ernaux rozpoczyna opowieść o życiu pewnej kobiety na tle Historii.

W spektaklu „Lata" to zdanie powraca, niekiedy ledwo słyszalne, komponując się w jedną melodię z uderzeniami serca, szmerem oddechu, ambientem miejsca. Protagonistka przygląda się kobietom, którymi kiedyś była, z którymi „dzieli wspólną pamięć".

W centrum zdarzenia jest tekst, który ożywa jako obiekt zbiorowej kontemplacji. Spektakl zaprasza widzów na wspólną podróż przez czas i pamięć oraz stawia pytanie, czy możliwe jest spojrzeć na świat oczami kogoś innego.

Najbliższe spektakle

SB

Lata

Scena Margines
Bilety
ND

Lata

Scena Margines
Bilety
WT

Lata

Scena Margines
Bilety

Realizatorzy

autorka powieści "Lata": Annie Ernaux

muzyka: Nikodem Dybiński

przekład: Magdalena Budzińska, Krzysztof Jarosz

wideo: Natan Berkowicz

adaptacja i dramaturgia: Zuzanna Bojda, Tomasz Fryzeł

reżyseria świateł: Klaudyna Schubert

reżyseria, współpraca dramaturgiczna: Tomasz Fryzeł

asystentka reżysera: Agnieszka Giza-Gradowska

scenografia, kostiumy: Anna Oramus

inspicjentka: Magdalena Kunikowska- Zedlewska

Obsada

Twórcy o spektaklu

Recenzje

Recenzje

Nieogarnięta świadomość

Fantastycznym zabiegiem reżyserskim jest rozbicie opowieści o bohaterce na cztery aktorki – wspomnianą już Agnieszkę Gizę-Gradowską, Emilię Lewandowską, Barbarę Prokopowicz i Irenę Telesz-Burczyk. Ich różnice wieku wykorzystano tak, by mogły reprezentować odmienne perspektywy pokoleniowe i ewolucję temperamentu postaci.

dwutygodnik.com — Agata Skrzypek

Recenzje

To, z czym mierzyła się Ernaux w latach 60. i 70., jest zbieżne z tym, z czym mierzy się polskie społeczeństwo obecnie

Jedna z aktorek, Irena Telesz-Burczyk, urodziła się w tym samym roku, co Ernaux. Irena — poprzez różnice i podobieństwa — ukonkretnia swoją biografią tę narrację w naszym kontekście geopolitycznym. Przeszedł przez nie ten sam czas. Z powodów politycznych tak bardzo jednak różny.

Wysokie Obcasy — Paulina Reiter

Recenzje

Portret kobiety z historią w tle

Pięcioro aktorów olsztyńskiego teatru – Agnieszka Giza-Gradowska, Emilia Lewandowska, Barbara Prokopowicz, Wojciech Rydzio, Irena Telesz-Burczyk – przestawia na scenie zapisaną przez Ernaux historię, jednostkową biografię, która staje się opowieścią o dużej części XX i początku XXI wieku. Nie przedstawiają jej jednak w taki sposób, w jaki często opowiada się w teatrze historie – poprzez szereg scen, w których odgrywane są role i sytuacje

teatralny.pl — Zuzanna Berendt

Recenzje

Medium

"Lata" Annie Ernaux w reżyserii Tomasza Fryzła, z dramaturgią Zuzanny Bojdy, to dla mnie przede wszystkim spektakl intymny. Mogłabym zdefiniować go jako czułe laboratorium kobiety, która niczym atom kursujący w materii wszechświata usiłuje uchwycić swoje miejsce w historii...

Didaskalia — Alicja Stachulska

Recenzje

Iluzja, palimpsest i laterna magica

W niesłabnącym od lat zainteresowaniu teatru literaturą olsztyńskie przedstawienie wyróżnia autorski sznyt. Adaptacja Fryzła i Bojdy rezygnuje z hierarchii pomiędzy spektaklem a jego literackim pierwowzorem, zastępując ją poszukiwaniami możliwości takiego porozumienia między nimi, które nie wymuszałoby zawieszania autonomii każdego z tych mediów...

Czas Kultury — Mateusz Kaliński