Krzyżacy

reżyseria: Jan Klata

Krzyżacy

Sienkiewicz, sięgając po dzieje starcia Polski z potęgą Zakonu Krzyżackiego, stworzył opowieść, która szybko stała się czymś więcej niż tylko lekcją historii. Na podstawie średniowiecznych kronik zbudował pełen rozmachu obraz walki, lojalności i narodowego oporu w czasach, gdy Polacy sami potrzebowali symbolicznego wsparcia.

W centrum opowieści autor umieścił poruszającą historię Zbyszka i Danusi — intymną i emocjonalną oś narracji, która dodaje powieści ludzkiego wymiaru. "Krzyżacy" to nie tylko literacki klasyk, ale także manifest nadziei i siły kulturowej, która przetrwała mimo politycznego zniewolenia.

Kliknij, aby rozwinąć pełny opis spektaklu

Współfinansowane ze środków Samorządu Województwa warmińsko-mazurskiego.

Spektakl bierze udział w XI Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej "Klasyka Żywa"

Najbliższe spektakle

CZ

Krzyżacy

Scena Duża
Bilety
PT

Krzyżacy

Scena Duża
Bilety
SB

Krzyżacy

Scena Duża
Bilety
ND

Krzyżacy

Scena Duża
Bilety

Realizatorzy

autor: Henryk Sienkiewicz

choreografia: Maćko Prusak

adaptacja, dramaturgia: Jan Klata, Ishbel Szatrawska

projekcje wideo: Natan Berkowicz

reżyseria, opracowanie muzyczne: Jan Klata

asystent scenografa: Michael Siwicki

scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Mirek Kaczmarek

inspicjentka, asystentka reżysera: Agata Żuczkowska

konsultacje wokalne: Rafał Gajewski

Obsada

Gościnnie

Kamil Drężek

Hlava, Mikołaj z Winiar, Herold I, Głos (Krzyżak), Majneger, Fejk Poseł, Mrokota z Mocarzewa

Cezary Studniak

Jurand ze Spychowa

Grzegorz Jurkiewicz

Jurand ze Spychowa

Zuzanna Wicka

Jadwiga Andegaweńska / Brygida Szwedzka

Twórcy o spektaklu

Recenzje

Recenzje

“Krzyżacy” Jana Klaty wierzgają nóżkami. Sceny z Sienkiewicza, których nie pamiętasz

Olsztyńscy „Krzyżacy” Jana Klaty i Ishbel Szatrawskiej są jak rekonstrukcja bitwy pod Grunwaldem – wiadomo, że nasi wygrają.

Tygodnik Powszechny — Dariusz Kosiński

Recenzje

Zawierucha bez zadęcia — “Krzyżacy” w Teatrze Jaracza w Olsztynie, recenzja

Klata pozwala z dystansem przyjrzeć się narodowym uprzedzeniom, religijnej dewocji, ludzkim namiętnościom czy wreszcie tak bliskiemu nacjonalistycznej bucie chwytaniu za szabelkę.

NaszTeatr.pl — Marek Zajdler

Recenzje

Klata jako saper narodowy

Jan Klata siada — wraz z Ishbel Szatrawską jako adaptatorką — po Krzyżaków. Nie po to, by odtwarzać pomnikowy mit, lecz by go rozbroić.

teatrdlawszystkich.pl — Malwina Kiepiel

Recenzje

Polskie żywe srebro — “Krzyżacy” Jana Klaty w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie

Zespół aktorski, który w lot pojął, w czym rzecz, i zespołowo, bez jednej fałszywej nuty powołał do życia na scenie cały ten Sienkiewiczowsko-Szatrawsko-Klatowy świat.

domagalasiekultury.pl — Tomasz Domagała

Recenzje

Ministranci i kibole

Fabuła jest wierna oryginałowi, czytelna, spójna, logiczna i opowiedziana w komiksowym skrócie.

E-teatr.pl — Kamila Zębik

Recenzje

Na ubitej ziemi

Klata po raz kolejny odczytuje krążące aktualnie w obiegu nastroje i wytyka polskie bolączki.

dwutygodnik.com — Eryk Maciejowski

Recenzje

Wreszcie wojna!

Bitwa pod Grunwaldem w finale Krzyżaków Jana Klaty to rodzaj narodowego guilty pleasure.

Miesięcznik Teatr — Anna Jazgarska

Recenzje

Premiera “Krzyżaków” Jana Klaty. Grunwald w rytmie heavy metalu

Obserwujemy zatem skrót dobrze znanych z powieści Sienkiewicza losów bohaterów, którym towarzyszy znakomita gra aktorska i wyrazista, przemyślana narracja reżyserska.

olsztyn.com.pl/onet.pl — Łukasz Czarnecki-Pacyński

Recenzje

Krzyżacka zawierucha Jana Klaty. Oglądaliśmy wyczekiwaną premierę

"Krzyżacy" Klaty rozgrywają się w bieli, w ciągle padającym śniegu — stopniowo w Polsce równie zapomnianym, co rycerskie zbroje.

Gazeta Wyborcza — Witold Mrozek

Recenzje

W tej izbie śmierć stoi

Jan Klata w swym spektaklu popisowo dystansuje grozę zbliżającej się wojny, rycerskich wartości i historii miłosnej Zbyszka do Danusi.

teatrdlawszystkich.pl — Aram Stern

Recenzje

Krzyżacy

"Krzyżacy” w interpretacji Jana Klaty to gorzka refleksja nad wojną – ukazaną jako konsekwencja dewaluacji wartości (Helfen, Heilen, Wehren), także chrześcijańskich.

Instagram/zelazowska_o_teatrze — Marta Żelazowska