Mistrzowskie Warsztaty z Jackiem Brzezińskim

"Mistrzowskie Warsztaty z Jackiem Brzezińskim"

Mistrzowskie Warsztaty z Jackiem Brzezińskim

Grupa teatralna z podwórka jest w trakcie MISTRZOWSKICH WARSZTATÓW z Jackiem Brzezińskim! Na co dzień działają w Gminnym Centrum Kulturalno - Bibliotecznym w Samborowie pod kierunkiem instruktora Darka Wychudzkiego 😃
To dosyć młody Zespół, zarówno jeśli chodzi o wiek uczestników (12-16 lat), jak i czas, od którego zaczęli się regularnie spotykać - w październiku bowiem minął rok odkąd Zespół powstał. Grupę tę stanowią osoby, które odkryły w sobie pasję do teatru oraz pragną spędzać swój wolny czas w twórczy i odkrywczy sposób. W czerwcu odbyła się premiera ich debiutanckiego spektaklu pt. "Bagażownia", który okazał się bardzo dojrzałym, niezwykle klimatycznym i wzruszającym, a przede wszystkim przedstawieniem z głębokim przesłaniem.
Darek Wychudzki: „Głównym motorem napędowym do wzięcia udziału w projekcie PRZESTRZENI SZTUKI była, zarówno dla instruktora, jak i aktorów - amatorów, chęć wzbogacenia spektaklu, udoskonalenia go i tzw. "kombinowania" - zabawy na bazie scenariusza, który wspólnie tworzyliśmy przez wiele miesięcy. Do zgłoszenia się do projektu skłoniła nas także chęć przeżycia niesamowitej, dość intensywnej teatralnej przygody, a także marzenie, którym jest wystąpienie na profesjonalnej scenie teatralnej i to już na początku naszej tzw. "teatralnej drogi".
Nasuwa się pytanie: czy warto i czy należy pozwolić osobie "z zewnątrz" na wejście do grupy i "zamieszanie" w scenariuszu? Okazuje się, że takiego typu eksperyment, zabieg jest strzałem w dziesiątkę! Zależy oczywiście co to za osoba, co to za osobowość, co może nam zaoferować?
Pan Jacek Brzeziński jest wybitnym artystą, człowiekiem teatru, czerpać można garściami z Jego teatralnych doświadczeń, przygód, z Jego mądrości. Okazało się, że mamy z Panem Jackiem wiele cech wspólnych w podejściu do pracy, jak i po prostu do życia, czujemy wspólnego "teatralnego ducha"! Jest to jak najbardziej wskazane, gdy człowiek, który zna się na rzeczy spojrzy na efekt naszej pracy z innego jakby kierunku, z innej strony i wnosi nową jakość, dostrzega drobne błędy w spektaklu i pomaga, wskazuje drogę, stosując przy tym bardzo zaskakujące i dające natychmiastowe efekty techniki pracy z młodzieżą.
Poprzez uczestnictwo w kilkudniowych warsztatach mamy możliwość m.in. udoskonalania swoich umiejętności aktorskich, otwieramy się bardziej na siebie, przez co lepiej się poznajemy. "Szlifujemy" także spektakl scena po scenie, odkrywamy jego drugie dno i działamy z nim na wielu płaszczyznach. Już nie możemy doczekać się efektu końcowego warsztatów oraz naszej prezentacji odświeżonej "Bagażowni" przed szeroką publicznością!” 😃
 
Jacek Brzeziński - urodzony w 1954 r. w Lublinie, z wykształcenia polonista. Po licealnych próbach budowania własnego teatru, na drugim roku studiów związał się z założonym trzy lata wcześniej przez grupę polonistów z UMCS Studenckim Teatrem Provisorium, w którym pozostaje do dziś.
W czasach PRL-u identyfikował się z wyrażaną w spektaklach linią ideową Teatru, podstawą której był sprzeciw wobec przemocy i zakłamania totalitarnego ustroju. W tym duchu uczestniczył jako aktor i współtwórca w takich spektaklach jak „Nasza niedziela”, „Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe…” czy „Wspomnienia z domu umarłych”, których literacką kanwę stanowiły dzieła niezależnych, a czasem zakazanych autorów: C. Miłosza, O. Mandelsztama czy G. Herlinga-Grudzińskiego.
W początkach lat 90- tych wraz z Teatrem Provisorium odniósł duży sukces spektaklem „Z nieba, przez świat, do samych piekieł”, wyróżnionym nagrodą Fringe First na Festiwalu w Edynburgu.
Po nawiązaniu kontaktu Provisorium z Kompanią Teatr w 1996 r. uczestniczył we wszystkich wspólnych realizacjach teatralnych, dzieląc sukcesy takich spektakli jak: „Ferdydurke” (zagrane blisko 500 razy, obsypane ponad dwudziestoma nagrodami, w tym również Fringe First w Edynburgu), „Do Piachu” czy „Trans-Atlantyk”. Wraz z Teatrem występował na wielu scenach krajowych i zagranicznych, grając w większości krajów europejskich, a także w Korei Płd., w USA (czterokrotne tournee), Japonii, Egipcie, czy Rosji, zarówno w europejskiej jak i azjatyckiej części.
We współpracy z Teatrem 8 Dnia i Teatrem „Biuro Podróży” uczestniczył w spektaklu „Wschód” (Moguncja 1991). Występował w spektaklach zrealizowanych przez Fundację Kresy 2000 („Klątwa”, „Drzewo”. 2008 – 2010). W czerwcu 2010 r. uczestniczył w polsko norweskim projekcie teatralnym, czego efektem stał się spektakl „Głód Knuta Hamsuna”. Współpracował z takimi reżyserami, jak Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz, Stefan Szmidt, Lech Raczak, Łukasz Witt – Michałowski oraz Ryszard Kalinowski.
W latach 2011 -2022 brał udział we wszystkich spektaklach Provisorium: „Bracia Karamazow”, Lód”, „Punkt Zero. Łaskawe” oraz „Biesy”, zrealizowane w koprodukcji z Teatrem Dramatycznymw Warszawie.
Na przełomie 2018/19 roku opublikował książkę „Provisorium. Nieregularny dziennik z
podróży”. Obecnie realizuje wydanie książki „Historia Teatru Provisorium” własnego autorstwa.
Od 1977 r. był zatrudniony jako nauczyciel akademicki na UMCS w Lublinie. Przez blisko 40 lat nauczał cudzoziemców języka i kultury polskiej, tworząc wraz z nimi Teatr Ponad Granicami, w którym w ciągu kilkunastu lat zrealizował szereg spektakli osadzonych w dramaturgii polskiej („Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim”, „Dziady cz. II”, „Odprawa posłów greckich”, „Młoda śmierć” Grzegorza Nawrockiego czy „Brat naszego Boga” Karola Wojtyły i in.). Współautor (wraz z Anną Trębską-Kerntopf) kilkunastu artykułów z dziedziny glottodydaktyki. Od 2019 roku na emeryturze. Pomimo tego w 2021/22 roku wziął udział w przygotowaniu internetowego projektu „Lubimy Lublin”, czyli kursu nauczania języka polskiego dla cudzoziemców.
Pięciokrotnie otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Lublin. Dwukrotnie był współlaureatem nagrody Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu (1992 i 2001) oraz Grand Prix Festiwalu Teatralnego „Klasyka Polska” w Opolu (1999) jak i wielu innych nagród. W maju 2010 r. otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 roku – Srebrny Krzyż Zasługi.
 
Mistrzowskie Warsztaty prowadzone są w ramach projektu „Przestrzenie Sztuki”, który organizuje i finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
 
 
Działanie jest współfinansowane ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego.