#groszegrająrolę

Przed nami trzecia edycja akcji "Dzień Teatru Publicznego" przygotowanej przez Instytut Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Wśród blisko 100 Teatrów z całego kraju w akcję włączy się także Teatr Jaracza w Olsztynie. W tym roku w ramach projektu zaprezentujemy spektakl "Rewolucja zwierząt" w reżyserii Giovannego Castellanosa. Przedstawienie odbędzie się 16 maja, a sprzedaż biletów, wyłącznie w kasach Teatru, w cenie 500 groszy wystartuje 13 maja.

Poniżej prezentujemy ideę, historię oraz pozostałe szczegóły akcji.

 

 

W akcji „Bilet do teatru za 500 groszy” z okazji Dnia Teatru Publicznego weźmie udział 97 teatrów z 38 polskich miast, a więc o osiem teatrów więcej niż w roku ubiegłym. Zmieni się także nieco formuła samego świętowania. Sprzedaż biletów za okrągłe 5 złotych – prowadzona tylko w kasach teatrów – rozpocznie się 13 maja, ale spektakle nie będą wystawiane w kolejną sobotę, jak było w roku ubiegłym, lecz przez cały tydzień – aż do 20 maja. Symbolicznym zakończeniem tygodniowego święta będzie zaproszenie widzów do wspólnego teatralnego spacerowania w ramach projektu „Spacerowników teatralnych”, który swój początek miał także przed dwoma lata z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Proponowane trasy spacerów mają zachęcać mieszkańców poprzez swoją niekonwencjonalną i atrakcyjną formułę do zwiedzania i poznawania teatralnej – a tym samym kulturalnej – historii miast (więcej na www.spacerownikteatralny.pl).

W tym roku Dzień Teatru Publicznego obchodzony będzie już po raz trzeci. Pomysł tego święta zrodził się w 2015 roku, kiedy teatr publiczny w Polsce – a więc teatr dostępny i mówiący w imieniu każdego – obchodził 250-lecie swojego istnienia. Majowa akcja biletu za grosze, w którą zaangażowało się 100 teatrów publicznych z całej Polski była jednym z najważniejszych wydarzeń obchodów i cieszyła się wielkim powodzeniem. Na widowniach zasiadło blisko 50 tysięcy widzów – także, a może przede wszystkim, tych, którzy do teatru zaglądają rzadko lub wcale. Ten entuzjazm udało się utrzymać w kolejnym roku i – o czym jesteśmy przekonani – uda się to także za kilka tygodni.

Szczegółowe informacje na temat wszystkich granych w ramach akcji spektakli dostępny będzie od 13 kwietnia na przygotowanej z tej okazji stronie-kalendarzu www.dzienteatrupublicznego.pl oraz na stronie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Najważniejszy punkt, a więc idea akcji i jej główny cel, pozostaje niezmienny. Chcemy przybliżać teatr obywatelom i zwracać uwagę, że jest on miejscem dostępnym, bezpiecznym oraz reagującym żywo na otaczające nas problemy. I właśnie do tej żywej problematyki nawiązuje w tym roku cena biletu. 500 groszy odpowiada bowiem liczbie spektakli premierowych w ostatnim sezonie, których twórcy wykorzystali do rozmowy z widzami współcześnie napisane teksty. Skrupulatność nakazywałaby nawet, aby do tej liczby dodać jeszcze „+”, bo takich przedstawień było dokładnie 530. Imponująca statystyka! To także wyjście naprzeciw oczekiwaniom widzom, którzy przy okazji ubiegłorocznego Dnia Teatru Publicznego zwracali uwagę na repertuar współczesny, jako na ten, który z jednej strony bardzo ich interesuje, z drugiej zaś dostarcza pewnych obaw i trudności w definicji.

Dzień Teatru Publicznego oraz towarzysząca mu akcja „Biletu do teatru za 500 groszy” to szansa i zachęta dla tych, którzy na co dzień z różnych powodów rzadko korzystają z oferty teatralnej, na ich twórcze spotkanie z teatrem, którego nie muszą się obawiać i który bardzo łatwo daje się oswoić. Chcemy aby komunikat „otwarcia teatru na widza” w tym roku również wybrzmiewał mocno. Popularyzujmy teatr poprzez mówienie o jego życzliwości, obalając tym samym złudne przekonanie ekskluzywności i niedostępności (finansowej, ale i intelektualnej) scen publicznych.

Dzień Teatru Publicznego to także próba zwrócenia uwagi widzów na to, że ich obecność stanowi żywy dowód na konieczność istnienia teatrów publicznych, w całej ich różnorodności i liczbie. W tym roku po raz kolejny powtarzamy, że bez publicznego wsparcia teatr, jako idea i jako konkretne punkty na mapach polskich miast, nie mógłby istnieć. To wyjątkowo ważne wskazanie i wzięcie odpowiedzialności za rolę teatru publicznego jako finansowanego ze środków publicznych miejsca debaty społecznej oraz narzędzia kształtowania wartości i postaw.